Skip to main content

 Het is een vraag die velen van ons bezighoudt: hoelang kunnen we nog met een benzine auto rijden? De toekomst van benzine auto’s is al duidelijk. In de EU blijft het tot 2050 mogelijk, maar er zijn enkele belangrijke kanttekeningen bij dit verhaal. Laten we deze in detail bespreken.

Hoelang kun je nog een nieuwe benzine auto kopen?

Volgens de huidige plannen van de EU zal vanaf 2050 geen enkel voertuig dat CO2 uitstoot nog toegestaan zijn op of boven EU-gebied. Dit betekent dat niet alleen auto’s, maar ook schepen en vliegtuigen dan geen CO2 meer mogen uitstoten. Hoewel 2050 nog ver weg lijkt, is de overgang naar CO2-neutraliteit een enorme verandering. Als eerste stap mogen er vanaf 2035 geen nieuwe auto’s meer verkocht worden die CO2 uitstoten, inclusief benzineauto’s. Dit betekent dat iedereen geleidelijk aan moet overstappen op een alternatief. Het is belangrijk om je hierop voor te bereiden en te overwegen wat dit betekent voor je toekomstige autobehoeften.

 

Wat gebeurt er na 2050 met benzine auto’s?

De gemiddelde levensduur van een benzineauto is ongeveer vijftien jaar, wat betekent dat vanaf 2035 geen benzineauto’s meer verkocht mogen worden. Wat er na 2050 gebeurt met overgebleven benzineauto’s is nog onduidelijk. Mogelijk worden deze geëxporteerd naar regio’s waar ze nog wel toegestaan zijn, of misschien ontstaan er bedrijven die benzineauto’s kunnen ombouwen naar CO2-neutrale voertuigen. Wat zeker is, is dat vanaf 1 januari 2050 benzineauto’s niet meer op de weg mogen komen, mits de plannen doorgaan. Dit kan een aanzienlijke impact hebben op de waarde en bruikbaarheid van benzineauto’s die je nu bezit of overweegt te kopen.

 

Is het nog verstandig om een benzine auto te kopen?

Het is onwaarschijnlijk dat je de benzineauto die je nu koopt nog in 2050 zult rijden, ongeacht of het een nieuwe of tweedehands auto is. Er is momenteel nog een ruim aanbod aan benzineauto’s, maar je moet rekening houden met mogelijke toekomstige maatregelen zoals de kilometerheffing, die het rijden op benzine financieel uitdagender kunnen maken. Overweeg ook de milieu-impact en de veranderende wet- en regelgeving die benzineauto’s minder aantrekkelijk kunnen maken. Het kan verstandiger zijn om te investeren in een hybride of elektrische auto, die beter aansluiten bij de toekomstige normen en verwachtingen. Ook de regels kunnen de komende jaren nog veranderen, hou hier rekening mee.

Naast de uitstoot van broeikasgassen heeft het rijden op benzine nog een ander nadeel: fossiele brandstoffen zijn eindig. Benzine wordt gemaakt van olie, en de olievoorraden kunnen niet worden aangevuld. Hoewel we nog niet op het punt zijn dat de olie opraakt, moeten we nu al beginnen ons verbruik te beperken om toekomstige tekorten te voorkomen. Dit betekent dat het verstandig is om na te denken over alternatieve brandstoffen en energievormen die duurzamer en toekomstbestendiger zijn.

 

 

Heeft een hybride auto op benzine nog toekomst?

Als je momenteel een hybride auto hebt, geniet je van enkele voordelen. Tot eind 2024 krijg je bijvoorbeeld 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting. Bovendien zijn hybrides zuiniger dan benzineauto’s. Op de korte termijn zit je met een hybride dus goed, maar uiteindelijk zullen ook hybride auto’s plaats moeten maken voor CO2-neutrale voertuigen. Dit betekent dat je nu wellicht profiteert van de voordelen. Oop de lange termijn zal ook de hybride moeten voldoen aan de strengere emissienormen. Het is dus verstandig om na te denken over de overstap naar volledig elektrische voertuigen of andere duurzame alternatieven. Wij hebben een uitgebreid aanbod van volledig, elektrische voertuigen bij Starcar.

 

Hoe ziet een toekomst zonder benzine auto’s eruit?

Vooralsnog lijkt de elektrische auto een rooskleurige toekomst tegemoet te gaan. Bovendien geniet je nu nog enige tijd van verschillende subsidies op elektrische auto’s. De EU heeft elektrisch rijden namelijk als de voornaamste oplossing aangemerkt. Steeds meer autofabrikanten kondigen aan binnenkort alleen nog elektrische auto’s te produceren. Naast elektrisch rijden is er waterstof, hoewel de toekomst van waterstofauto’s onzeker is door verschillende uitdagingen. Er wordt ook gewerkt aan synthetische brandstoffen. Volgens landen als Duitsland en Italië hebben deze naast elektrisch rijden een veelbelovende toekomst hebben. Het is een spannend en dynamisch veld, en het loont de moeite om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en innovaties. Wil je meer informatie over de klimaatdoelen? Deze kun je lezen voor de rijksoverheid.